Tips voor positiviteit in het Coronatijdperk

Tip 21: Mediteren

Om ons heen is er minder activiteit en de wereld wordt rustiger en stiller. Vooral van mensen om mij heen die aan yoga doen of mindfullnes hoor ik hoe heerlijk ze de stilte buiten vinden. Innerlijke stilte hebben ze al (bijna) gevonden en nu de wereld haar natuurlijke staat gedeeltelijk weer terug krijgt, resoneert de stilte buiten met die innerlijke rust van binnen.

Degenen die vrede ervaren in zichzelf kennen in deze periode dan ook minder stress. Om die vrede te vinden is mediteren een mooi middel. Yoga bereid het lichaam voor, ademtechnieken kunnen helpen om de adem en de geest voor te bereiden. Dan via het ‘terugtrekken’ van de zintuigen naar concentratie naar opgaan in het niets in meditatie.

Het klinkt als moeilijk, maar mediteren is te leren. Begin met enkele yogaoefeningen. Kom dan prettig zitten en neem iets voor je waar je op kunt concentreren. Je kunt een voorwerp nemen, een kleur of je concentreren op de adem. Steeds als de gedachten afdwalen keer je terug naar je gekozen onderwerp… tot de gedachten vervagen en je de tijd vergeet. Je komt vanzelf weer ‘terug’. Met meer rust, een ontspannen adem en een verfrist gevoel.

Tip 20: wordt schrijfmaatje met iemand.

Zoek iemand om schrijfmaatje mee te worden. Schrijven kan een fijne bezigheid zijn om tijd te vullen. Via het woord vertrouw je je vreugde en zorgen aan papier toe. Maar anders dan bij een dagboek is er iemand die het leest. Je zult een antwoord krijgen, met begrip, vragen of advies en natuurlijk ook andermans vreugde en zorgen.

Het is heel bijzonder om dan te gaan schrijven met iemand die je niet kent. Er is dan een als het ware een blank canvas, en de ander leert je kennen alleen door wat je schrijft. Ikzelf houdt erg van schrijven op papier, mooi ouderwets op ‘schrijfpapier’, wat nu zo leuk snail-mail heet of slakkenpost.

Om en schrijfmaatje te vinden hoef je vaak helemaal niet zo ver te zoeken. er zijn al vele initiatieven die mensen verbinden. Er zijn mensen die alleen of nogal afgezonderd wonen en zo graag contact hebben, ouderen die graag nog iets persoonlijks lezen en schrijven, iemand in het buitenland maar denk ook eens aan iemand in de gevangenis?

Als je niet van handmatig schrijven houdt dan zijn er nu natuurlijk vele andere manieren mogelijk zoals mailen, chatten en appen. En je kunt er dan natuurlijk ook voor kiezen om te gaan schrijven met iemand in een andere taal, al dan niet in het buitenland.

Tip 19: Meer plezier met je huisdier

Iedereen houdt van aandacht, ook onze huisdieren of dat nu een hond is, een kat, konijn, cavia, hagedis of wandelende tak. En nu veel mensen meer thuis zijn, is er ook veel meer aandacht onze geliefde huisgenoot(en). Zij krijgen vaak nu meer aandacht in de vorm van aaien, knuffelen maar ook spelletjes en snoepjes. Dat laatste kun je beter achterwege laten, maar samen spelen is heerlijk voor allebei.

Dus als je nog niet samen aan het spelen bent, doe dat dan nu! Geef je creatieve geest de vrije hand en verzin gekke spelletjes. En wist je dat een huisdier aaien stress verlaagt? Dus knuffel en aai je beestje(s) vooral veel in deze stressvolle tijden.

Tip 18: Zorg goed voor je voeten

Zit jij nu ook meer thuis doordat je thuis werkt of helemaal niet mag werken nu? Goede kans dat je dan al een poosje ander schoeisel draagt. Naaldhakken zijn misschien vervangen voor muiltjes, zakelijke (heren)schoenen voor pantoffels, kekke hakjes voor slippers en schoenen met stalen neuzen voor sloffen.

En dan zul je merken dat je voeten ook anders worden; bekende eeltplekken worden minder, wondjes genezen, nagels groeien weer beter en zo meer. Dit komt omdat drukplekken er niet meer zijn, omdat voeten meer lucht krijgen en niet steeds gewicht hoeven te dragen. Een geluk bij een ongeluk dus eigenlijk. Maar het zou echt goed zijn om altijd je voeten goed te verzorgen. En regelmatig bezoek aan de pedicure is aan te raden, of denk eens aan een voet en been massage.

Maar zolang je thuis zit kun je ook veel zelf doen. Denk maar eens aan het volgende:

  • Voet Yoga – oefeningen voor je voeten
  • Voet massage
  • Voeten insmeren met olie of crême
  • Apparaatjes gebruiken om de voet te stimuleren

Succes, en vergeet niet vast een toekomstige afspraak te plannen bij je pedicure / voetmasseuse.

Tip 17: Start een nieuwe hobby of bezigheid

Het is nu ook een prachtige tijd om eens iets nieuws te proberen. Een nieuwe bezigheid of hobby. Natuurlijk begrijp ik dat het niet de tijd is om je aan te melden bij een dansschool op de plaatselijke postzegelclub. Maar wie weet vind je nu wel de tijd om eens te tekenen, te schilderen, om een andere taal te gaan leren of een andere online-cursus te starten en wat al niet meer. Er zijn natuurlijk ook buitenactiviteiten die je misschien wel wilde doen en tot nu toe in de ijskast bleven….. Leef je nu dan uit. Of dat nou touwtje springen is in de achtertuin of leren steppen, je bent nooit te oud om iets nieuws te leren!

Tip 16: Lees eens een goed boek.

Ja ja…. dat je nu meer tijd hebt voor het lezen van een goed boek is al tig keer benoemd. Maar heb je er al eens aan gedacht om een ander type literatuur te kiezen? Er is zo veel, bijvoorbeeld detectives, thrillers, reisverhalen, poëzie, romans, biografieën, sciencefiction en nog veel meer.

En je zou natuurlijk nu de tijd ook kunnen gebruiken om bijvoorbeeld vakliteratuur te lezen waar je anders nooit aan toe komt. Of ontspan met een stripboek waar je je anders nooit de tijd voor gunt. Ik heb het goed: Mijn vakliteratuur komt in de vorm van een stripboek!

Tip 15: Doe elke dag een dansje

Zet je favoriete, vrolijke happy muziek op. Zet het lekker luid, en dans met overgave. Doe dat minstens 10 minuten per dag!

Muziek maakt vrolijk, help om stress te verminderen, je hersenengolven veranderen, muziek kan helpen op pijn te verlichten en nog veel meer. Bewegen maakt onder andere het lijf weer soepel, geeft een betere doorbloeding, helpt je gevoel voor balans te versterken en brengt het energiepeil omhoog. Samen gecombineerd in dans geven ze een enorme kick aan je humeur. Daarom is 10 minuten per dag nog maar een minimum. Je kunt het natuurlijk zo vaak herhalen als je wilt. En wie weet wie er nog mee gaat dansen? Hou je het liever voor jezelf, zet dan een koptelefoon op. Have fun!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s