Mindfulness voor Moeders

Allereerst een fijne Valentijnsdag allemaal. Van oorsprong is vandaag de dag dat je iemand waarvan je houdt, maar het niet durfde te zeggen een hint geeft…. in de hoop natuurlijk dat het iets wordt.

Wel, misschien is er bij Yoga Centrum Leusden ook wel een nieuwe Liefde ontstaan. Erg geheim waren we er niet over, maar nu laten we het aan iedereen weten. Er komt een mindfulness training bij Yoga Centrum Leusden. Het is voor moeders die wel enige ondersteuning in het dagelijkse leven kunnen gebruiken en wordt begeleidt door Annika van Tol. Van haar hand is dan ook de rest van dit blog:

Mindfulness voor Moeders

Herken je het, dat het vaak zo druk is in je hoofd? We zijn voortdurend bezig in onze gedachten. Bezig met dingen die gebeurd zijn of vooral met dingen die in de toekomst zouden kunnen of moeten gebeuren. De to-do lijst in onze gedachten is ellenlang.
Vooral moeders met kinderen ervaren vaak dat ze alleen nog maar bezig zijn in hun hoofd met de vraag; wat komt er straks?… borstvoeding, hapjes…of ophalen van school, speelafspraakjes en clubs. Je bent als moeder vaak bezig met ‘het volgende’, druk bezig met zorgen voor de ander. Voelen hoe het met jouzelf is schiet er dan meestal bij in!
De ervaring leert (en onderzoek bevestigd dat) dat je kunt leren hoe je beter om kunt gaan met stress en de dagelijkse hectiek van het moederschap, en daardoor meer rust creëert en meer balans ervaart!

Ouderschap brengt, naast voldoening en plezier, vaak ook  uiteenlopende emoties van blijdschap en dankbaarheid tot verdriet, schuld en onmacht. Met verschillende meditaties en zelfcompassie-oefeningen kun je leren hoe je in al die emoties en gevoelens meer balans krijgt : Hoe houd ik alle ballen hoog en vind de rust in mezelf?

Als zwangerschapsdocent van de cursus Samen Bevallen bereid ik aanstaande ouders voor op de bevalling en de kraamperiode. Een bijzondere en intense periode! Daarna zie ik de groep kersverse ouders met hun baby’s. In de verhalen die ik dan hoor is er naast vreugde en blijdschap vaak ook te horen dat het pittig is en stressvol, vooral op het moment dat je als moeder weer gaat werken. Het vinden van een nieuw ritme met elkaar kost tijd, weet ik uit ervaring!

Omdat ik zie dat veel jonge moeders worstelen met het vinden van hun balans start ik 6 maart met een training Mindfulness voor Moeders, deze training helpt om meer rust en ontspanning te vinden in een druk bestaan.

Deze training is niet alleen geschikt voor (jonge)moeders met kleine kinderen, ook moeders met tieners of pubers zijn van harte welkom. Het gaat tenslotte om hetzelfde: hoe blijf je kalm en rustig in het drukke gezinsleven! Hoe blijf je meer in het hier- en -nu en hoe ga je om met de gewone ‘huis- tuin- en-keuken’ stress?
Dat ga ik je leren in deze 8 weekse mindfulnesstraining speciaal ontwikkeld voor ouders, door Prof. Suzan Bögels, Hoogleraar psychologie (UvA) en psychotherapeut.

Mindfulness voor moeders

 

Yoga en surfen

Nu ben ik zelf nog al bang voor grote watermassa’s. Mij zie je niet snel op een surfplank. Beter gezegd, ik heb nog nooit op een surfplank gestaan. Nu ja,…. misschien terwijl hij gewoon nog op het strand lag…

Maar Fleur Gerritsen, onze juf Vinyasa Yoga, gaat op Yoga en Surf Retraite. Nee niet zo maar, ze gaat les geven, yogalessen dan wel te verstaan. Zij doet dit in samenwerking met One Yoga Antwerp en de retraite is in Marokko. Gedurende een week in april kun je genieten van zon, cultuur, surflessen en yoga.

Als het je een fantastische week lijkt en je hebt zin om mee te gaan, dan kun je bij Fleur terecht voor meer informatie. Ook liggen er flyers bij de yogazaal.

yoga surfplank

 

Wenshartjes voor Valentijn

Denk positieve gedachten. Het kost minder energie en je wordt er vrolijk van!

Zo maar een quote. Bijna in de vorm van een opdracht. Maar oh, zo waar. En als je nu denkt, makkelijker gezegd dan gedaan, dan is er enige troost; positief denken is aan te leren. Op mijn manier probeer ik ook positiviteit te verspreiden. Ik doe dat middels wensballonnetjes van papier. Ik schrijf iets positiefs op een mooi papiertje (het oog wil ook wat nietwaar?) en vouw er een origami wensballonnetje van. Er staat dan een gezegde zijn, een mooie uitspraak, een spreuk, een mantra of een doordenkertje. Maar wat er ook staat, het is altijd positief. Het ene maakt je misschien aan het lachen en de ander maakt misschien je stil, of geeft stof tot nadenken.

Nu met Valentijn in zicht, liggen er in de zaal ‘wenshartjes’ i.p.v. ballonnetjes. Ja, ook deze wenshartjes heb ik zelf gevouwen en het mooie is; ze zijn gesloten. Jij bent degene die het hartje opent en de inhoud leest. Delen mag, maar hoeft niet. Wanneer je aandachtig en met zorg jouw ‘wens’ gekozen hebt, dan is wat er op staat een persoonlijke boodschap en die mag je helemaal voor jezelf houden.

Heb een mooie dag en vergeet niet er van te genieten!

origami hartjes

Verschillende stijlen Yoga uitproberen

‘Onze’ Fleur ken ik nu net een jaar. Al een hele poos en toch ook zo kort, want tijd lijkt te vliegen. In 2018 deed Fleur haar opleiding tot yogalerares Vinyasa Yoga in India en volgende maand gaat ze terug voor verdieping. Maar ondertussen heeft ze niet stil gezeten. Fleur startte een eigen yogagroep, die nu draait op de dinsdagavond, en gaf workshops in Antwerpen in samenwerking met Michelle van One Yoga Antwerp.

Daarvoor hebben zij samen een leuk concept en ze komen hiermee binnenkort naar Yoga Centrum Leusden en wel op zaterdag 8 februari. Je kunt deze middag verschillende stijlen yoga ervaren. De middag start om 12:00 uur met een les Vinyasa Yoga van Fleur, gevolgd door een pauze met thee en een gezonde versnapering. Daarna geeft Michelle een les Yin Yoga die afgesloten wordt met Nidra Yoga. Het is zo opgebouwd dat je van zeer actief naar steeds meer ontspanning geleid wordt.

De kosten zijn €30,- en de middag duurt ongeveer van 12:00 tot 15:00 uur. Aanmelden kan bij Fleur of via Facebook bij Evenementen.

 

Soul Reading

Het is BIJNA zover! Soul Readings bij Yoga Centrum Leusden.

Dat wij meer zijn dan een lichaam en geest, dat weet tegenwoordig bijna iedereen. Maar wat is dan dat meer, en hoe benoem je het? Velen noemen het de ziel of op zijn Engels the soul. We denken vaak over dat wat we anders willen, of wat we willen bereiken en hebben het idee dat dat voortkomt uit de geest, ons bewuste denken. En voor sommige zaken is dat ook zo.

Maar het is de ziel (dat wat je ten diepste bent) die hunkert naar evenwicht, rust, gekend zijn, verdieping, innerlijke stilte, vrede en geluk. Wanneer daar verstoringen in zijn dan zit je vaak met vragen; ‘ Waarom vind ik toch nooit rust’ , of ‘ Waarom wordt ik niet gezien’ , of ‘Waarom overkomt mij dit?’.

Er zijn ook mensen die heel helder hebben wat zij te doen hebben op aarde en zij zijn in staat bij anderen de vragen te ‘lezen’. Dit kan op verschillende manieren en soms geeft het formuleren van de vragen al inzichten of bewustwording. Soms komen er zelfs handvatten in een Reading naar voren over hoe je met die vragen om zou kunnen gaan.

Sjamaari (Debora) is zo’n gevoelig iemand. Zij doet Soul Readings middels kaarten en zij komt dat doen in Leusden, en wel bij ons in de zaal: Yoga Centrum Leusden op 19 januari. Tussen 13:15 uur en 17:45 ben je van harte welkom. Aanmelden hoeft niet maar mag natuurlijk wel.

De kosten voor een Soul Reading zijn €15,- per 15 minuten.

Processed with VSCOcam with f2 preset

Persoonlijk verwacht ik dat dit een succes wordt. Sjamaari komt dan ook nog eens op 16 februari en 22 maart. Dus als je januari niet kunt, zet dan de andere data vast in je agenda!

 

Een boekelegger als een klein presentje

De laatste lesweek van het jaar 2019 had ik als verrassing voor iedere yogi een zelfgemaakte boekenlegger klaarliggen. Zelfs drie soorten zodat er ook nog iets te kiezen viel. Achteraf zag ik dat de ‘boompjes’ het snelste mee naar huis gingen. ( Er was ook keuze uit gelamineerd bijzonder origami-papier en gelamineerde pailletten/lovertjes of hoe het heten mag. )

De mini schilderijtjes van de boompjes had ik ook nog eens zelf geschilderd…. al was dat in eerste instantie niet duidelijk. Omdat ik het maken ervan zo leuk vind en omdat de boompjes zó enthousiast ontvangen werden, heb ik er in de kerstvakantie nog meer bij gemaakt. Dus wie de eerste keer mis greep heeft nu nog een kans om een mini-schilderij-boekenlegger mee naar huis te nemen. Gisteren vertelde ik aan de eerste groep dat ik ze werkelijk zelf gemaakt te had. Wat een enthousiasme kreeg ik daarop! Hartverwarmend vond ik het.

Elke serie wordt weer anders. Zo is er nu keuze uit een nachtlandschap (soms met een uiltje in de boom), een zeer rode zonsondergang of Sakura (kersenbloesem). Heel veel plezier ermee!!

En voor wie het leuk vind om te weten hoe ze tot stand komen is dat hieronder te zien als een fotoserie.

Yoga op de skivakantie

De eerste week is alweer voorbij. Wat gaat de tijd toch snel. Ik heb genoten weer van de yogalessen met jullie en mijn week begon Top met het volgende verhaal.

yoga sneeuw

Van een moeder en dochter duo kwam alleen mams naar de workshop ‘ Maak je eigen yogales voor thuis’ op 28 november omdat haar dochter helaas niet kon. Maar moeder en dochter hadden er nog andere plannen mee dan alleen voor thuis.

Ik denk dat zij met voorpret samen een yogales hebben gemaakt, met de bedoeling deze te geven aan familie en geliefden op de komende skivakantie. En dat hebben ze ook uitgevoerd. Er deden zeven mensen mee. Warm in de hal bij trap in het gehuurde chalet, en niet buiten zoals op de foto. Ze vertelden dat het een eenvoudige les was. Als eind-ontspanning hadden ze gekozen voor een ingesproken ontspanning via een app. En nadien was iedereen heerlijk rustig.

Ik voelde me trots toen ze het vertelden. En ook dankbaar dat zoiets moois als yoga op deze manier onder meer mensen verspreidt wordt en aandacht krijgt. Daarnaast bleek het ook nog eens een succes toen iedereen vroeg of ze het de volgende dag nog een keertje konden doen. Helaas hebben ze daar nee op gezegd… maar wie weet wat volgend jaar brengt?

Kerstlichtjes

Wat heb ik genoten van de laatste lesweek van het seizoen. De yogalessen hebben we dit jaar afgesloten met een les bij kaarslicht en een kopje thee nadien met wat lekkers erbij. Iedereen was gevraagd om zelf een waxinelichtje en een houdertje mee te nemen, of meer as je wilde. Bij kleine groepen hadden we anders zo weinig lichtjes om naar te kijken. En iedereen had werkelijk goed zijn / haar best gedaan, soms werden er zelfs wel vier kaarsjes meegenomen.

Bij de stoelyoga bleken kaarsen voor één dame een probleem te zijn en zij zou dan wel een keertje niet komen….. “Ben je mal” reageerde gelijk de hele groep. “Dan doen we toch nepkaarsen op batterijtjes?” En zo geschiedde. De vloer en de vensterbanken stonden vol en het was bijna niet van echt te onderscheiden.

kaarslichtles

Bij de meeste groepen deden we een Tratak meditatie i.p.v. een liggende ontspanning. Een Tratak meditatie bestaat uit het staren in een kaarsvlam die op ooghoogte staat op armslengte afstand. Door zo te eindigen zaten we direct na de meditatie al gelijk gezellig dicht bij elkaar voor de thee met een koekje. Een perfect einde van een prachtig 2019.

Dank jullie wel allemaal voor deze bijzondere laatste lesweek.

Feestmaand cadeautjesmaand

Ik hou erg van december. Jij ook? Buiten is het koud maar binnen warm en gezellig. En het is de maand van cadeautjes geven en ontvangen. Er kwamen al een boel mooie dingen op mijn pad. Zo schreef Rie lieve woorden in het gastenboek. Rie is inmiddels 92 en doet al enkele jaren yoga bij mij. Nu heb ik iets om haar te herinneren wanneer ik zelf zo oud mag zijn. Hebel nam haar broer mee wat ik heet bijzonder vond. Van een voormalige yogi ( ze kan nu helaas niet meedoen) kreeg ik een erg leuk boekje over yoga voor katten en een werkelijk fantastische zelf geborduurde boekenlegger met Budha erop. En Pé speelde woensdag voor Sinterklaas door chocoladegeld in alle schoenen te stoppen; dikke pret.

En dan moet de Kerst nog komen! Weer een feest van vrolijkheid, licht, gezelligheid en Geven. Ik ben gek op presentjes. Ook op het zoeken, maken, samenstellen en inpakken ervan. En in de vitrine staan nu een paar dingen die te koop zijn voor als je nog een bijzonder cadeautje zoekt voor iemand. Zo zijn er nog twee lotusbranders te koop, edelstenen met zijn drieën samen in blikje wat ze nog veel aantrekkelijker maakt en leuk om te geven. De engeltjes zijn gemaakt door de bezoekers van Amerpoort, wie wil ze nu niet in de Kerstboom? Of misschien ken je iemand die best yoga wil doen maar er nooit toe komt…. misschien is een cadeaukaart van 4 yogalessen een mooi steuntje in de rug. Allemaal unieke ideeën en mogelijk komt er nog meer te staan. Wie weet zie je er iets bij om te geven (en om eerst te kopen dus). Je bent daarvoor welkom voor en na de lestijden.

Op naar Kerst, maar eerst nog twee mooie yogaweken. Tot in de zaal, Namasté.

 

lotusbloem  hartjes rozenkwarts

amerpoort engeltjes

yoga cadeaukaart

 

 

Jouw eigen Yogales maken

In maart schreef ik een blog over hoe je yoga bij jezelf thuis aan zou kunnen pakken. En ik beloofde een vervolg….. sorry dat het zo lang duurde. Ik krijg inmiddels ook weer de vraag hoe je dat nu aan pakt Thuis Yoga Doen… Wat? Hoe? Hoelang? Dus besloot ik om er een speciale les aan te wijden. De les is komende donderdag 28 november en is helemaal vol! Bij deze geef ik hier alvast de tips en nogmaals het schema wat je thuis kunt gebruiken. Nu met uitleg van wat de beschrijving van de asana (houding) inhoud.

Tips voor het maken van jouw eigen YOGALES

  • * Maak een plekje voor jezelf waar je yoga doet
  • * Gebruik een isolerende en dempende yogamat
  • * Liefst doe je yoga steeds op dezelfde plek
  • * Zorg dat het een plek is die veilig en rustig is
  • * Heb van te voren alles bij de hand, kussen, blok, dekentje, sokken, enz.
  • * Laat gezinsleden weten wat je gaat doen en vraag hen om je niet te storen
  • * Zorg dat ook huisdieren geen stoorzenders zijn
  • * Kies een tijdstip waarop je zeker weet dat je ‘vrije tijd’ hebt
  • * Doe yoga voor de maaltijd, ( eet erna als je dat wilt). Of ruim ná een maaltijd
  • * Begin met de oefeningen die je prettig vindt om te doen
  • * Ga nooit over een grens heen, zoals pijn of erge stijfheid
  • * Je mag wel de grens opzoeken en deze verruimen
  • * Wanneer je soepeler wordt, ga dan uitbreiden naar oefeningen die je lastig vindt
  • * ‘OPEN’ een asana op de IN-ademing en ‘SLUIT’ de asana op de UIT-ademing
  • * Je kunt asana’s dynamisch doen en/of statisch uitvoeren
  • * Je bepaalt zelf hoe lang je een statische houding vasthoud. Bijvoorbeeld 3 adembewegingen lang, of 7 adembewegingen. Doe dit beide kanten symmetrisch.
  • * Ga altijd terug uit de houding zoals je er in bent gekomen
  • * Houdt het veilig. ( Ben je bijvoorbeeld onzeker over een balanshouding, doe hem dan niet als je alleen thuis bent)
  • * Liever activerende asana’s in de ochtend en ontspannende asana’s in de avond
  • * Doe geen onbekende oefeningen van een plaatje i.v.m. eventuele blessures
  • * Sluit altijd af met de lijkhouding, zet eventueel een kookwekker
  • * Drink water na de yoga

 

Schema voor het maken van jouw eigen YOGALES

  STAAND ZITTEND LIGGEND
VOOROVER- / ACHTEROVERBUIGING      
ZIJWAARTSE BUIGING      
TORSIE      
BALANSHOUDING      
OMGEKEERDE HOUDING      
ONTSPANNINGSHOUDING      

Optioneel: krachtoefeningen, mantra zingen en  ademoefeningen = Pranayama

  • Voorover- en achteroverbuigingen is het voor- en achterover buigen vanuit de wervelkolom en/of vanuit het bekken
  • Zijwaartse buiging is het zijwaarts buigen gezien vanuit de wervelkolom
  • Een torsie is draaien vanuit de wervelkolom. (Het ronddraaien van gewrichten valt ook onder torsies)
  • Bij een balanshouding is evenwicht en focus nodig om de houding uit te voeren
  • In een ontspanningshouding is er geen actie nodig om de houding vol te houden
  • Bij een omgekeerde houding is het bovenlichaam onder het onderlichaam

bad570f0a7c36cae51db5ac49c133dc9