Soul Reading

Het is BIJNA zover! Soul Readings bij Yoga Centrum Leusden.

Dat wij meer zijn dan een lichaam en geest, dat weet tegenwoordig bijna iedereen. Maar wat is dan dat meer, en hoe benoem je het? Velen noemen het de ziel of op zijn Engels the soul. We denken vaak over dat wat we anders willen, of wat we willen bereiken en hebben het idee dat dat voortkomt uit de geest, ons bewuste denken. En voor sommige zaken is dat ook zo.

Maar het is de ziel (dat wat je ten diepste bent) die hunkert naar evenwicht, rust, gekend zijn, verdieping, innerlijke stilte, vrede en geluk. Wanneer daar verstoringen in zijn dan zit je vaak met vragen; ‘ Waarom vind ik toch nooit rust’ , of ‘ Waarom wordt ik niet gezien’ , of ‘Waarom overkomt mij dit?’.

Er zijn ook mensen die heel helder hebben wat zij te doen hebben op aarde en zij zijn in staat bij anderen de vragen te ‘lezen’. Dit kan op verschillende manieren en soms geeft het formuleren van de vragen al inzichten of bewustwording. Soms komen er zelfs handvatten in een Reading naar voren over hoe je met die vragen om zou kunnen gaan.

Sjamaari (Debora) is zo’n gevoelig iemand. Zij doet Soul Readings middels kaarten en zij komt dat doen in Leusden, en wel bij ons in de zaal: Yoga Centrum Leusden op 19 januari. Tussen 13:15 uur en 17:45 ben je van harte welkom. Aanmelden hoeft niet maar mag natuurlijk wel.

De kosten voor een Soul Reading zijn €15,- per 15 minuten.

Processed with VSCOcam with f2 preset

Persoonlijk verwacht ik dat dit een succes wordt. Sjamaari komt dan ook nog eens op 16 februari en 22 maart. Dus als je januari niet kunt, zet dan de andere data vast in je agenda!

 

Een boekelegger als een klein presentje

De laatste lesweek van het jaar 2019 had ik als verrassing voor iedere yogi een zelfgemaakte boekenlegger klaarliggen. Zelfs drie soorten zodat er ook nog iets te kiezen viel. Achteraf zag ik dat de ‘boompjes’ het snelste mee naar huis gingen. ( Er was ook keuze uit gelamineerd bijzonder origami-papier en gelamineerde pailletten/lovertjes of hoe het heten mag. )

De mini schilderijtjes van de boompjes had ik ook nog eens zelf geschilderd…. al was dat in eerste instantie niet duidelijk. Omdat ik het maken ervan zo leuk vind en omdat de boompjes zó enthousiast ontvangen werden, heb ik er in de kerstvakantie nog meer bij gemaakt. Dus wie de eerste keer mis greep heeft nu nog een kans om een mini-schilderij-boekenlegger mee naar huis te nemen. Gisteren vertelde ik aan de eerste groep dat ik ze werkelijk zelf gemaakt te had. Wat een enthousiasme kreeg ik daarop! Hartverwarmend vond ik het.

Elke serie wordt weer anders. Zo is er nu keuze uit een nachtlandschap (soms met een uiltje in de boom), een zeer rode zonsondergang of Sakura (kersenbloesem). Heel veel plezier ermee!!

En voor wie het leuk vind om te weten hoe ze tot stand komen is dat hieronder te zien als een fotoserie.

Yoga op de skivakantie

De eerste week is alweer voorbij. Wat gaat de tijd toch snel. Ik heb genoten weer van de yogalessen met jullie en mijn week begon Top met het volgende verhaal.

yoga sneeuw

Van een moeder en dochter duo kwam alleen mams naar de workshop ‘ Maak je eigen yogales voor thuis’ op 28 november omdat haar dochter helaas niet kon. Maar moeder en dochter hadden er nog andere plannen mee dan alleen voor thuis.

Ik denk dat zij met voorpret samen een yogales hebben gemaakt, met de bedoeling deze te geven aan familie en geliefden op de komende skivakantie. En dat hebben ze ook uitgevoerd. Er deden zeven mensen mee. Warm in de hal bij trap in het gehuurde chalet, en niet buiten zoals op de foto. Ze vertelden dat het een eenvoudige les was. Als eind-ontspanning hadden ze gekozen voor een ingesproken ontspanning via een app. En nadien was iedereen heerlijk rustig.

Ik voelde me trots toen ze het vertelden. En ook dankbaar dat zoiets moois als yoga op deze manier onder meer mensen verspreidt wordt en aandacht krijgt. Daarnaast bleek het ook nog eens een succes toen iedereen vroeg of ze het de volgende dag nog een keertje konden doen. Helaas hebben ze daar nee op gezegd… maar wie weet wat volgend jaar brengt?

Kerstlichtjes

Wat heb ik genoten van de laatste lesweek van het seizoen. De yogalessen hebben we dit jaar afgesloten met een les bij kaarslicht en een kopje thee nadien met wat lekkers erbij. Iedereen was gevraagd om zelf een waxinelichtje en een houdertje mee te nemen, of meer as je wilde. Bij kleine groepen hadden we anders zo weinig lichtjes om naar te kijken. En iedereen had werkelijk goed zijn / haar best gedaan, soms werden er zelfs wel vier kaarsjes meegenomen.

Bij de stoelyoga bleken kaarsen voor één dame een probleem te zijn en zij zou dan wel een keertje niet komen….. “Ben je mal” reageerde gelijk de hele groep. “Dan doen we toch nepkaarsen op batterijtjes?” En zo geschiedde. De vloer en de vensterbanken stonden vol en het was bijna niet van echt te onderscheiden.

kaarslichtles

Bij de meeste groepen deden we een Tratak meditatie i.p.v. een liggende ontspanning. Een Tratak meditatie bestaat uit het staren in een kaarsvlam die op ooghoogte staat op armslengte afstand. Door zo te eindigen zaten we direct na de meditatie al gelijk gezellig dicht bij elkaar voor de thee met een koekje. Een perfect einde van een prachtig 2019.

Dank jullie wel allemaal voor deze bijzondere laatste lesweek.

Feestmaand cadeautjesmaand

Ik hou erg van december. Jij ook? Buiten is het koud maar binnen warm en gezellig. En het is de maand van cadeautjes geven en ontvangen. Er kwamen al een boel mooie dingen op mijn pad. Zo schreef Rie lieve woorden in het gastenboek. Rie is inmiddels 92 en doet al enkele jaren yoga bij mij. Nu heb ik iets om haar te herinneren wanneer ik zelf zo oud mag zijn. Hebel nam haar broer mee wat ik heet bijzonder vond. Van een voormalige yogi ( ze kan nu helaas niet meedoen) kreeg ik een erg leuk boekje over yoga voor katten en een werkelijk fantastische zelf geborduurde boekenlegger met Budha erop. En Pé speelde woensdag voor Sinterklaas door chocoladegeld in alle schoenen te stoppen; dikke pret.

En dan moet de Kerst nog komen! Weer een feest van vrolijkheid, licht, gezelligheid en Geven. Ik ben gek op presentjes. Ook op het zoeken, maken, samenstellen en inpakken ervan. En in de vitrine staan nu een paar dingen die te koop zijn voor als je nog een bijzonder cadeautje zoekt voor iemand. Zo zijn er nog twee lotusbranders te koop, edelstenen met zijn drieën samen in blikje wat ze nog veel aantrekkelijker maakt en leuk om te geven. De engeltjes zijn gemaakt door de bezoekers van Amerpoort, wie wil ze nu niet in de Kerstboom? Of misschien ken je iemand die best yoga wil doen maar er nooit toe komt…. misschien is een cadeaukaart van 4 yogalessen een mooi steuntje in de rug. Allemaal unieke ideeën en mogelijk komt er nog meer te staan. Wie weet zie je er iets bij om te geven (en om eerst te kopen dus). Je bent daarvoor welkom voor en na de lestijden.

Op naar Kerst, maar eerst nog twee mooie yogaweken. Tot in de zaal, Namasté.

 

lotusbloem  hartjes rozenkwarts

amerpoort engeltjes

yoga cadeaukaart

 

 

Jouw eigen Yogales maken

In maart schreef ik een blog over hoe je yoga bij jezelf thuis aan zou kunnen pakken. En ik beloofde een vervolg….. sorry dat het zo lang duurde. Ik krijg inmiddels ook weer de vraag hoe je dat nu aan pakt Thuis Yoga Doen… Wat? Hoe? Hoelang? Dus besloot ik om er een speciale les aan te wijden. De les is komende donderdag 28 november en is helemaal vol! Bij deze geef ik hier alvast de tips en nogmaals het schema wat je thuis kunt gebruiken. Nu met uitleg van wat de beschrijving van de asana (houding) inhoud.

Tips voor het maken van jouw eigen YOGALES

  • * Maak een plekje voor jezelf waar je yoga doet
  • * Gebruik een isolerende en dempende yogamat
  • * Liefst doe je yoga steeds op dezelfde plek
  • * Zorg dat het een plek is die veilig en rustig is
  • * Heb van te voren alles bij de hand, kussen, blok, dekentje, sokken, enz.
  • * Laat gezinsleden weten wat je gaat doen en vraag hen om je niet te storen
  • * Zorg dat ook huisdieren geen stoorzenders zijn
  • * Kies een tijdstip waarop je zeker weet dat je ‘vrije tijd’ hebt
  • * Doe yoga voor de maaltijd, ( eet erna als je dat wilt). Of ruim ná een maaltijd
  • * Begin met de oefeningen die je prettig vindt om te doen
  • * Ga nooit over een grens heen, zoals pijn of erge stijfheid
  • * Je mag wel de grens opzoeken en deze verruimen
  • * Wanneer je soepeler wordt, ga dan uitbreiden naar oefeningen die je lastig vindt
  • * ‘OPEN’ een asana op de IN-ademing en ‘SLUIT’ de asana op de UIT-ademing
  • * Je kunt asana’s dynamisch doen en/of statisch uitvoeren
  • * Je bepaalt zelf hoe lang je een statische houding vasthoud. Bijvoorbeeld 3 adembewegingen lang, of 7 adembewegingen. Doe dit beide kanten symmetrisch.
  • * Ga altijd terug uit de houding zoals je er in bent gekomen
  • * Houdt het veilig. ( Ben je bijvoorbeeld onzeker over een balanshouding, doe hem dan niet als je alleen thuis bent)
  • * Liever activerende asana’s in de ochtend en ontspannende asana’s in de avond
  • * Doe geen onbekende oefeningen van een plaatje i.v.m. eventuele blessures
  • * Sluit altijd af met de lijkhouding, zet eventueel een kookwekker
  • * Drink water na de yoga

 

Schema voor het maken van jouw eigen YOGALES

  STAAND ZITTEND LIGGEND
VOOROVER- / ACHTEROVERBUIGING      
ZIJWAARTSE BUIGING      
TORSIE      
BALANSHOUDING      
OMGEKEERDE HOUDING      
ONTSPANNINGSHOUDING      

Optioneel: krachtoefeningen, mantra zingen en  ademoefeningen = Pranayama

  • Voorover- en achteroverbuigingen is het voor- en achterover buigen vanuit de wervelkolom en/of vanuit het bekken
  • Zijwaartse buiging is het zijwaarts buigen gezien vanuit de wervelkolom
  • Een torsie is draaien vanuit de wervelkolom. (Het ronddraaien van gewrichten valt ook onder torsies)
  • Bij een balanshouding is evenwicht en focus nodig om de houding uit te voeren
  • In een ontspanningshouding is er geen actie nodig om de houding vol te houden
  • Bij een omgekeerde houding is het bovenlichaam onder het onderlichaam

bad570f0a7c36cae51db5ac49c133dc9

Dag van de mantelzorg op 8 november

In Leusden organiseerde ‘Lariks’ weer evenementen voor inwoners van Leusden die mantelzorger/ster zijn. Voor het tweede jaar was het in ‘De Smederij’ en als zelfstandigen en zorgpartijen boden wij workshops aan. In de zaal van Yoga Centrum Leusden was er de mogelijkheid voor een les rustige yoga, waarbij we begonnen met asana’s op de stoel. En daarna was ook de workshop zingen in ‘onze’ zaal.

Mantelzorger zijn doe je voor je degenen om je heen die je lief zijn, en die je nodig hebben. Maar dat betekent niet dat het geen tijd en moeite kost. Voor mantelzorgers is het belangrijk om ook weer even op te laden en aan andere dingen te denken dan ‘zorgen voor…’ En dit jaar was het goed gelukt. Het was een gezellige middag, met een fijne flow, mooie energie, veel en leuke activiteiten en een heerlijke maaltijd tot besluit. Bij het weggaan hoorde ik een dame zeggen: “Dat was weer even gezellig. Je zou bijna niet naar huis gaan.”  Daar je het toch voor!!

Een hele kleine impressie:

mantelzorgdag yoga

mantelzorgdag zingen

Zandmandala

GROOT, mooi, vrouwelijk, spontaan, uniek, gewoonweg fantastisch!!! Ik kan wel even doorgaan zo, over de grote zandmandala die we dit jaar gelegd hebben samen.

Eind van de ochtend ben ik begonnen met het uittekenen van cirkels en lijnen om de mandala vorm te geven. Vanaf 14:00 uur ging de deur open voor yogi’s van Yoga Centrum Leusden die graag mee wilden helpen. Van tevoren waren hier geen aanmeldingen voor, dus even kneep ik hem en was bang er alleen voor te staan. Maar er kwamen vijf lieflijke dames helpen en een bezoekster om het wekt in uitvoering te inspecteren.

Dit jaar had ik het (vogel)zand gekleurd en gezeefd. Wat een genot om daar mee te werken. Er waren bloemen gedoneerd, maar niet zo veel dit jaar, dus kleur in de mandala kwam vooral van het zand. Daarnaast hebben we allerlei andere materialen  gebruikt, zowel natuurlijke materialen alsook glas en folie. Maar wat je er ook voor gebruikt, het is de handeling zelf die wat met je doet. De concentratie, het ritmisch rondgaan, zien hoe het groeit, beleven hoe iedereen een inbreng kan hebben en het uiteindelijk toch één geheel wordt. Inge zei het heel treffend, met een kwastje in de hand om de imperfecties nog net even bij te werken: “Het lijkt wel therapeutisch”. En eigenlijk is dat ook zo.

Het maken of zelfs alleen het kleuren van een mandala heeft al vele goede werkingen. Je gedachten komen tot rust, de adembeweging komt tot rust, de hartslag vertraagd, de kleuren doe iets met je en zo ook het ritmische rondgaan.

Zaterdag voor het leggen van de mandala kreeg ik een boek cadeau. Het was een geweldige verrassing en ik ben er heel blij mee; De mandala gids. Hierin staat van alles over mandala’s. Mandala’s en het gebruik binnen verschillende culturen, het gebruik van kleuren, hoe de mandala doorwerk op de geest en zelfs het spirituele leven. Bezig zijn met mandala’s en yantra’s is dan ook een vorm van yoga. Dus als je te oud en stram voelt voor de ‘gebruikelijke’fysieke yoga, dan kun je altijd nog verder met mandala’s en yantra’s kleuren.

Ik ben trots op wat we dit jaar gemaakt hebben en ik geloof dat we allemaal genoten hebben van yogalessen om de mandala heen. Het is jammer dat het weer voorbij is, maar we hebben de foto’s nog. Al bleek het nog wel lastig om het mooi Op de foto te krijgen. Oordeel zelf maar:

IMAG4513

mandala opbouw 1  mandala opbouw 2

mandala opbouuw 3  mandala opbouw 4

IMG-20191027-WA0027  mandala helemaal wit

mandala geel  mandala les yvonne

mandala avond

Yoga en spirituele ‘gezondheid’

Het is inmiddels een serie; Yoga en Gezondheid (zie ook de blogs van 20 en 23 okt 2019). Maar Spirituele gezondheid klinkt dan wel raar. Je kunt beter zeggen dat yoga je begeleidt; fysiek, mentaal en Ook op de spirituele weg. Yoga is geen religie, heeft geen heilig persoon of geschrift. Yoga is een ervaringsleer, je moet het gewoon DOEN om de voordelen van yoga zelf te ervaren. Belangrijk onderdeel van yoga is een juiste adem, en het vrij stromen van energie door de energiekanalen die we chakra’s noemen. Er liggen 7 chakra punten in het lichaam en die fungeren als het ware als een wiel en verbinden middels de adem het fysieke, mentale leven met het spirituele leven. Dus ook op spirituele (gezondheids-)vragen heb ik steeds weer hetzelfde antwoord:

  • Breder kunnen kijken dan jezelf en je eigen Ik – Yoga
  • Met mildheid naar jezelf kunnen ‘kijken’ – Yoga
  • Ervaren dat je deel bent van een groter geheel – Yoga
  • Leven vanuit van je hart je ingeeft – Yoga
  • Een sterke intuïtie en hierop durven vertrouwen – Yoga
  • Verbondenheid ervaren met Al het leven – Yoga
  • Emoties ervaren zonder dat ze je handelen leiden – Yoga
  • Het eeuwigheidsprincipe (ziel) in jezelf ervaren – Yoga
  • Bewust leven en aanwezig zijn in het NU – Yoga
  • Dicht bij jezelf blijven – Yoga
  • Richting kunnen geven aan je eigen leven(-spad) – Yoga

En om dit alles is Yoga voor mij mijn Weg geworden. Yoga is compleet, volledig. Yoga scherpt mijn vragen, laat me het nog eens van een andere kant zien en helpt om antwoorden te vinden, antwoorden die Kloppen bij wie IK ben. Fysiek, mentaal en spiritueel.

Yvonne

spirituele weg

 

Yoga en mentale gezondheid

Yoga maakt je krachtiger, sterker, vitaler, soepeler en meer. En niet eens alleen op het fysieke vlak (zie vorige blog van 20 okt. 2019). Je kunt je voorstellen dat wanneer je goed in je vel zit, je je als vanzelf ook beter in je hoofd voelt. En daarom heb ik ook bij veel mentale gezondheidsvragen hetzelfde antwoord:

  • Kalme gedachten – Yoga
  • Gezond zelfvertrouwen – Yoga
  • Positieve kijk op het leven – Yoga
  • Rust en ruimte in het hoofd – Yoga
  • Opgewekt en gelijkmatig humeur – Yoga
  • Een open blik op de wereld – Yoga
  • Vertrouwen in mensen – Yoga
  • Vertrouwen in situaties – Yoga
  • ‘Eigen wijsheid’, weten wat goed voor jezelf is – Yoga
  • Emotioneel in balans zijn – Yoga
  • Blijheid en geluk ervaren – Yoga
  • Zelfkennis – Yoga
  • Leven vanuit vertrouwen – Yoga
  • Sneller herstel na tegenslag – Yoga

En dan heb ik het alleen nog maar over de mentale winst van het beoefenen van yoga….

hoofd lotus