Jouw eigen Yogales maken

In maart schreef ik een blog over hoe je yoga bij jezelf thuis aan zou kunnen pakken. En ik beloofde een vervolg….. sorry dat het zo lang duurde. Ik krijg inmiddels ook weer de vraag hoe je dat nu aan pakt Thuis Yoga Doen… Wat? Hoe? Hoelang? Dus besloot ik om er een speciale les aan te wijden. De les is komende donderdag 28 november en is helemaal vol! Bij deze geef ik hier alvast de tips en nogmaals het schema wat je thuis kunt gebruiken. Nu met uitleg van wat de beschrijving van de asana (houding) inhoud.

Tips voor het maken van jouw eigen YOGALES

  • * Maak een plekje voor jezelf waar je yoga doet
  • * Gebruik een isolerende en dempende yogamat
  • * Liefst doe je yoga steeds op dezelfde plek
  • * Zorg dat het een plek is die veilig en rustig is
  • * Heb van te voren alles bij de hand, kussen, blok, dekentje, sokken, enz.
  • * Laat gezinsleden weten wat je gaat doen en vraag hen om je niet te storen
  • * Zorg dat ook huisdieren geen stoorzenders zijn
  • * Kies een tijdstip waarop je zeker weet dat je ‘vrije tijd’ hebt
  • * Doe yoga voor de maaltijd, ( eet erna als je dat wilt). Of ruim ná een maaltijd
  • * Begin met de oefeningen die je prettig vindt om te doen
  • * Ga nooit over een grens heen, zoals pijn of erge stijfheid
  • * Je mag wel de grens opzoeken en deze verruimen
  • * Wanneer je soepeler wordt, ga dan uitbreiden naar oefeningen die je lastig vindt
  • * ‘OPEN’ een asana op de IN-ademing en ‘SLUIT’ de asana op de UIT-ademing
  • * Je kunt asana’s dynamisch doen en/of statisch uitvoeren
  • * Je bepaalt zelf hoe lang je een statische houding vasthoud. Bijvoorbeeld 3 adembewegingen lang, of 7 adembewegingen. Doe dit beide kanten symmetrisch.
  • * Ga altijd terug uit de houding zoals je er in bent gekomen
  • * Houdt het veilig. ( Ben je bijvoorbeeld onzeker over een balanshouding, doe hem dan niet als je alleen thuis bent)
  • * Liever activerende asana’s in de ochtend en ontspannende asana’s in de avond
  • * Doe geen onbekende oefeningen van een plaatje i.v.m. eventuele blessures
  • * Sluit altijd af met de lijkhouding, zet eventueel een kookwekker
  • * Drink water na de yoga

 

Schema voor het maken van jouw eigen YOGALES

  STAAND ZITTEND LIGGEND
VOOROVER- / ACHTEROVERBUIGING      
ZIJWAARTSE BUIGING      
TORSIE      
BALANSHOUDING      
OMGEKEERDE HOUDING      
ONTSPANNINGSHOUDING      

Optioneel: krachtoefeningen, mantra zingen en  ademoefeningen = Pranayama

  • Voorover- en achteroverbuigingen is het voor- en achterover buigen vanuit de wervelkolom en/of vanuit het bekken
  • Zijwaartse buiging is het zijwaarts buigen gezien vanuit de wervelkolom
  • Een torsie is draaien vanuit de wervelkolom. (Het ronddraaien van gewrichten valt ook onder torsies)
  • Bij een balanshouding is evenwicht en focus nodig om de houding uit te voeren
  • In een ontspanningshouding is er geen actie nodig om de houding vol te houden
  • Bij een omgekeerde houding is het bovenlichaam onder het onderlichaam

bad570f0a7c36cae51db5ac49c133dc9

Dag van de mantelzorg op 8 november

In Leusden organiseerde ‘Lariks’ weer evenementen voor inwoners van Leusden die mantelzorger/ster zijn. Voor het tweede jaar was het in ‘De Smederij’ en als zelfstandigen en zorgpartijen boden wij workshops aan. In de zaal van Yoga Centrum Leusden was er de mogelijkheid voor een les rustige yoga, waarbij we begonnen met asana’s op de stoel. En daarna was ook de workshop zingen in ‘onze’ zaal.

Mantelzorger zijn doe je voor je degenen om je heen die je lief zijn, en die je nodig hebben. Maar dat betekent niet dat het geen tijd en moeite kost. Voor mantelzorgers is het belangrijk om ook weer even op te laden en aan andere dingen te denken dan ‘zorgen voor…’ En dit jaar was het goed gelukt. Het was een gezellige middag, met een fijne flow, mooie energie, veel en leuke activiteiten en een heerlijke maaltijd tot besluit. Bij het weggaan hoorde ik een dame zeggen: “Dat was weer even gezellig. Je zou bijna niet naar huis gaan.”  Daar je het toch voor!!

Een hele kleine impressie:

mantelzorgdag yoga

mantelzorgdag zingen

Zandmandala

GROOT, mooi, vrouwelijk, spontaan, uniek, gewoonweg fantastisch!!! Ik kan wel even doorgaan zo, over de grote zandmandala die we dit jaar gelegd hebben samen.

Eind van de ochtend ben ik begonnen met het uittekenen van cirkels en lijnen om de mandala vorm te geven. Vanaf 14:00 uur ging de deur open voor yogi’s van Yoga Centrum Leusden die graag mee wilden helpen. Van tevoren waren hier geen aanmeldingen voor, dus even kneep ik hem en was bang er alleen voor te staan. Maar er kwamen vijf lieflijke dames helpen en een bezoekster om het wekt in uitvoering te inspecteren.

Dit jaar had ik het (vogel)zand gekleurd en gezeefd. Wat een genot om daar mee te werken. Er waren bloemen gedoneerd, maar niet zo veel dit jaar, dus kleur in de mandala kwam vooral van het zand. Daarnaast hebben we allerlei andere materialen  gebruikt, zowel natuurlijke materialen alsook glas en folie. Maar wat je er ook voor gebruikt, het is de handeling zelf die wat met je doet. De concentratie, het ritmisch rondgaan, zien hoe het groeit, beleven hoe iedereen een inbreng kan hebben en het uiteindelijk toch één geheel wordt. Inge zei het heel treffend, met een kwastje in de hand om de imperfecties nog net even bij te werken: “Het lijkt wel therapeutisch”. En eigenlijk is dat ook zo.

Het maken of zelfs alleen het kleuren van een mandala heeft al vele goede werkingen. Je gedachten komen tot rust, de adembeweging komt tot rust, de hartslag vertraagd, de kleuren doe iets met je en zo ook het ritmische rondgaan.

Zaterdag voor het leggen van de mandala kreeg ik een boek cadeau. Het was een geweldige verrassing en ik ben er heel blij mee; De mandala gids. Hierin staat van alles over mandala’s. Mandala’s en het gebruik binnen verschillende culturen, het gebruik van kleuren, hoe de mandala doorwerk op de geest en zelfs het spirituele leven. Bezig zijn met mandala’s en yantra’s is dan ook een vorm van yoga. Dus als je te oud en stram voelt voor de ‘gebruikelijke’fysieke yoga, dan kun je altijd nog verder met mandala’s en yantra’s kleuren.

Ik ben trots op wat we dit jaar gemaakt hebben en ik geloof dat we allemaal genoten hebben van yogalessen om de mandala heen. Het is jammer dat het weer voorbij is, maar we hebben de foto’s nog. Al bleek het nog wel lastig om het mooi Op de foto te krijgen. Oordeel zelf maar:

IMAG4513

mandala opbouw 1  mandala opbouw 2

mandala opbouuw 3  mandala opbouw 4

IMG-20191027-WA0027  mandala helemaal wit

mandala geel  mandala les yvonne

mandala avond

Yoga en spirituele ‘gezondheid’

Het is inmiddels een serie; Yoga en Gezondheid (zie ook de blogs van 20 en 23 okt 2019). Maar Spirituele gezondheid klinkt dan wel raar. Je kunt beter zeggen dat yoga je begeleidt; fysiek, mentaal en Ook op de spirituele weg. Yoga is geen religie, heeft geen heilig persoon of geschrift. Yoga is een ervaringsleer, je moet het gewoon DOEN om de voordelen van yoga zelf te ervaren. Belangrijk onderdeel van yoga is een juiste adem, en het vrij stromen van energie door de energiekanalen die we chakra’s noemen. Er liggen 7 chakra punten in het lichaam en die fungeren als het ware als een wiel en verbinden middels de adem het fysieke, mentale leven met het spirituele leven. Dus ook op spirituele (gezondheids-)vragen heb ik steeds weer hetzelfde antwoord:

  • Breder kunnen kijken dan jezelf en je eigen Ik – Yoga
  • Met mildheid naar jezelf kunnen ‘kijken’ – Yoga
  • Ervaren dat je deel bent van een groter geheel – Yoga
  • Leven vanuit van je hart je ingeeft – Yoga
  • Een sterke intuïtie en hierop durven vertrouwen – Yoga
  • Verbondenheid ervaren met Al het leven – Yoga
  • Emoties ervaren zonder dat ze je handelen leiden – Yoga
  • Het eeuwigheidsprincipe (ziel) in jezelf ervaren – Yoga
  • Bewust leven en aanwezig zijn in het NU – Yoga
  • Dicht bij jezelf blijven – Yoga
  • Richting kunnen geven aan je eigen leven(-spad) – Yoga

En om dit alles is Yoga voor mij mijn Weg geworden. Yoga is compleet, volledig. Yoga scherpt mijn vragen, laat me het nog eens van een andere kant zien en helpt om antwoorden te vinden, antwoorden die Kloppen bij wie IK ben. Fysiek, mentaal en spiritueel.

Yvonne

spirituele weg

 

Yoga en mentale gezondheid

Yoga maakt je krachtiger, sterker, vitaler, soepeler en meer. En niet eens alleen op het fysieke vlak (zie vorige blog van 20 okt. 2019). Je kunt je voorstellen dat wanneer je goed in je vel zit, je je als vanzelf ook beter in je hoofd voelt. En daarom heb ik ook bij veel mentale gezondheidsvragen hetzelfde antwoord:

  • Kalme gedachten – Yoga
  • Gezond zelfvertrouwen – Yoga
  • Positieve kijk op het leven – Yoga
  • Rust en ruimte in het hoofd – Yoga
  • Opgewekt en gelijkmatig humeur – Yoga
  • Een open blik op de wereld – Yoga
  • Vertrouwen in mensen – Yoga
  • Vertrouwen in situaties – Yoga
  • ‘Eigen wijsheid’, weten wat goed voor jezelf is – Yoga
  • Emotioneel in balans zijn – Yoga
  • Blijheid en geluk ervaren – Yoga
  • Zelfkennis – Yoga
  • Leven vanuit vertrouwen – Yoga
  • Sneller herstel na tegenslag – Yoga

En dan heb ik het alleen nog maar over de mentale winst van het beoefenen van yoga….

hoofd lotus

 

Yoga en fysieke gezondheid

Wie mij kent vind mij vaak mooi slank; “Wat doe je daar toch voor?”, bewonderd mijn dikke haar “Is dat je eigen haarkleur?” of vind mij er nog jonger uitzien dan ik ben “Jij hebt echt nog geen rimpeltje….” (wel hoor…) Ik ben ook gezond en blij. En wie mij Echt goed kent, weet dat ik voor bijna alles hetzelfde antwoord heb:

  • Passend gewicht – Yoga
  • Gezonde organen – Yoga
  • Ontspannen en ruime adem – Yoga
  • Een soepel lijf – Yoga
  • Vitale energie – Yoga
  • Rechte houding – Yoga
  • Rust in het hoofd – Yoga
  • Goed balansgevoel – Yoga
  • Soepele spieren en banden – Yoga
  • Sterke haren – Yoga
  • Stralende huid – Yoga
  • Heldere ogen – Yoga
  • Gezonde, soepele gewrichten – Yoga
  • Sterke nagels – Yoga
  • Gemakkelijke en regelmatige stoelgang – Yoga
  • Uitstel van rimpels  – Yoga
  • Goede weerstand – Yoga
  • Snel herstel na ziekte – Yoga

En dan heb ik het alleen nog maar over de fysieke voordelen van Yoga……

39409236_2160530207603524_6906691021267009536_n

 

 

Heerlijke handen – een holistische massage.

massage foto handen-2000x1517Een massage. Ik won zomaar een heerlijke massage. Op het Inspiratiefestival in Amersfoort was er van alles te zien en te beleven. En er waren verschillende acties. Eén ervan was dat ik mijn naam op een briefje in een pot mocht gooien en dan kon je een holistische massage winnen. En of het dan een fijne massage wordt moet je dan maar afwachten niet waar? Ik trof het enorm want het was Heerlijk met de Hoofdletter H.

Nicole Riteco is haar naam en haar handen zijn gezegend. Ik mocht plaats nemen op de massagetafel en genieten van haar warme handen die met zo’n fijne prettige druk over mijn rug gingen dat ik de wereld even vergat. Lekkere olie en niet te veel. Soms voelde ik de aanraking wel en soms niet eens, maar wel de energie. Energie van Nicole, universele energie en mijn eigen energie die weer ging stromen, want ja, ook ik met al die yoga die ik doe, ken af en toe blokkades. Na een nachtje slecht slapen zat het vast in mijn nek. Nicole vond de blokkades moeiteloos en haalde met dwingende hand spanning weg waarna energie weer vrij kom stromen.

Yoga en massage lijken niet op elkaar zou je zeggen. Maar toch zijn er ook overeenkomsten. Beiden doe je voor je algemene gezondheid en gevoel van welzijn en geluk. Beiden moet je niet opzoeken als je als ‘in de knoop’ zit, maar zijn bedoeld als onderhoud van lichaam en geest. Beiden bieden rust en ruimte, niet alleen op het lichamelijke maar ook op het geestelijke vlak.

Middels bepaalde yoga oefeningen kun je jezelf masseren. Zelf-massage met de handen van buitenaf en via gerichte asana’s ook massage van o.a. organen, van binnen dus. Maar er zijn altijd van die plekken waar je niet ‘bij’ komt, die je uit de weg gaat of waar je nu eenmaal beter hulp bij kunt hebben. Voor die plekken en momenten is een goede masseur die jou kent en die je vertrouwt het beste. Zo zijn yoga én massage fantastisch als onderdeel van een vaste routine.

MG_5878-2-450x300Ben ju nieuwsgierig en wil je zelf een massage van Nicole ervaren?  Dan vind je hier haar website: https://mindful-massagetherapie.nl/

En zo ziet ze er uit: Prachtige foto Nicole!

Dank voor je aandacht en heerlijke handen. ♥

 

 

Proeflessen bij Yoga Centrum Leusden

In september, na de zomervakantie,  zijn veel mensen op zoek naar hoe ze vorm willen gaan geven aan gezond bewegen. In september zijn bij ons dan de proeflessen gratis om laagdrempelig de kans te bieden ook yoga eens uit te proberen. En tot nu toe zijn er inderdaad al heel wat dames en heren op proefles geweest. Een enkeling hield het na de proefles voor gezien en koos een andere plek. Maar de meesten kwamen de week erna terug om zich als vaste deelnemer in te schrijven. Met trots kunnen we dan ook vertellen dat er nu al drie groepen helemaal vol zijn. (Maandagavond Hatha Yoga, dinsdagmiddag Rustige Yoga en woensdagochtend eerste les Stoelyoga).

Yoga trekt in het westen vooral dames naar de lessen. Maar deze maand kwamen er ook twee heren op proefles. Kasper een leuke, jonge papa die kwam met zijn prachtige vrouw Els. En een charmante gepensioneerde heer Piet, die stiekem al 91 lentes jong blijkt te zijn. Aangezien er tot nu twee heren waren ingeschreven, is nu het aantal mannen bij Yoga Centrum Leusden dus VERDUBBELD! Hoe stoer is dat.

Iedereen is welkom bij ons, dik of dun, jong of oud, beginner of gevorderde, stram en stijf of soepel en lenig, gezond maar ook met al je aandoeningen.  We bieden inmiddels vele vormen van yoga en op verschillende tijdstippen. Zo is er voor iedereen iets dat past.

Samen gaan we weer voor een prachtig yogaseizoen.

index

Raam mandala’s

Heb je ze al gezien op de ramen? Twee hele grote mandala’s. Het was superleuk om te maken al was het niet zo gemakkelijk als ik dacht. Een cirkel tekenen zonder passer maar met een touwtje dat verschuift en een niet meer al te beste krijtstift bleek best lastig. Maar de aanhouder wint en de mandala’s staan erop.

Ik vind het zelf prachtig zo in het wit op het raam. Op de één of andere manier doet het me, vooral van een afstandje, erg denken aan kantwerk. Hoe meer frutsels en kriebels erin zijn getekend, hoe meer het van kant lijkt. Het is verre van perfect maar het was een genot om ze te maken. Prachtig staat het tegen het groen op de achtergrond; van binnenuit gezien dus. Met de foto van buitenaf genomen zag ik weer eens hoe saaaaai het pand is aan die kant….. Helaas mogen we er niets aan veranderen, maar een kantwerkje fleurt het dan toch een beetje op. ( Dat wordt voorlopig geen ramen lappen…)

Dit is natuurlijk gedaan in voorbereiding op de cursus ‘Zelf mandala’s tekenen en kleuren / schilderen’. Ik krijg er leuke reacties op en er zijn wel geïnteresseerden, alleen kan helaas niemand op het aangeboden dagdeel (vrijdagochtend). Waarschijnlijk ga ik het dus over een poosje nog eens onder de aandacht brengen, hier en bij social media. Dan als een wat kortere cursus en op een ander dagdeel. Misschien in het weekeinde? Neem bij interesse gerust contact op.

YOGA – BURRITO

Yes, het nieuwe seizoen is weer begonnen. Oooh wat heerlijk om iedereen weer te zien. Alleen een blog schrijven schiet er nog bij in merk ik. Dus voor nu alleen nog even een leuke anekdote over yoga op vakantie.

Ik doe namelijk iedere dag yoga, ook als ik weg ben. ‘Hoe?’ vragen sommige mensen zich dan af. Ach, als je met de auto gaat kun je makkelijk je spulletjes meenemen. Yogakleren en een kleedje neem ik altijd wel mee, maar een matje en dekentje is me wat te veel. Vaak hoop ik van te voren op hoogpolig zacht tapijt in de hotelkamer……. Dan leg ik mijn kleedje neer, daar waar het past. Dit jaar was dat tussen salontafel en bureau. Ik kon net een torsie doen en dan lagen mijn benen strak tegen tafel of bureau. Best wel prettig eigenlijk, zo hoefde ik zelf niets te doen om de houding vast te houden. Ontspannen in de torsie ging zo heeeel gemakkelijk.

Maar zonder matje is een vloer toch wel heel koud. Helaas is er ook niet in ieder hotel een dekentje extra aanwezig. In dit geval nam ik mijn dekbed, ging erop liggen tegen de hardheid en kou van de vloer, ik rolde de zijkanten om me heen en lag zo lekker warm in een eindontspanning. Zie hier de geboorte van de YOGA – BURRITO: