Hatha Yoga, Stoelyoga, Rustige Yoga, Vinyasa Yoga, Nidra Yoga

Yoga is een fijne manier om bezig te zijn met je lijf, adem en geest. Het is niet moeilijk om te doen, iedereen kan het! Yoga wil dingen verbinden. Zo verbindt het adem en geest, hard en zacht, laat je beleven waar soepel en ook waar je stijf bent, het verbindt tegenstellingen.

Hatha Yoga

De naam Hatha Yoga laat dit al zien, HA=zon en THA = maan. Twee verschillende energieën die samengebracht worden. Hatha Yoga is één van de oudste yogavormen. De laatste 50 jaar zijn er veel verschillende nieuwe vormen en daarmee nieuwe namen bijgekomen en zo is Hatha Yoga meer een verzamelbegrip geworden. De docente Yvonne Hofland bij Yoga Centrum Leusden is opgeleid bij Saswitha Opleiding voor Yoga en Wijsbegeerte en neemt de krachtige waarden van Saswitha mee naar de les. Zo is een les altijd voor iedereen toegankelijk van beginner tot gevorderde. Adem en bewustzijn staan centraal in de lessen. Zonder onnodige attributen of muziek wordt de cursist begeleid naar de innerlijke beleving.

Het doen van yoga is eenvoudig. De docente begeleidt de oefening met haar stem en doet zelf mee zodat je kunt zien hoe de oefening = ‘asana’, wordt uitgevoerd. Door het doen van yoga wordt je je meer bewust van je eigen lijf, je eigen manieren van denken, de eigen adembeweging. Je leert jezelf kennen en patronen (door)zien. Je leert wat goed is voor JOU en wat niet. Yoga brengt je bij je eigen wijsheid. Zo maakt yoga je flexibeler, maar ook sterker en krachtiger. Misschien wel ‘koppiger’, wat een mooi wordt is, omdat ‘koppig’ een andere vertaling is van Hatha.

In de lessen komen alle manieren van oefeningen aan bod; staande, zittende en liggende oefeningen. Er wordt altijd afgesloten met een lange eindontspanning.

strand boom recht         strand hurkzit

Stoelyoga

Stoelyoga is er voor mensen die een mobiliteitsbeperking ervaren. Dit kan om heel verschillende redenen zijn zoals een evenwichtsziekte, M.S., versleten of juist (net) nieuwe heupen waardoor reguliere yoga op een matje niet fijn meer is.

Er zijn op woensdagochtenden 2 groepen stoelyoga na elkaar; 10:00uur tot 11:00uur en 11:30uur tot 12:30uur. Bij de eerste les worden oefeningen op de stoel gedaan en staand naast de stoel. De stoel wordt dan gebruikt om bijvoorbeeld evenwicht te behouden of als steun. De tweede les stoelyoga heeft alleen maar zittende oefeningen op de stoel.

Stoelyoga is volwaardige Hatha Yoga. Alle spiergroepen komen aan bod bij de oefeningen en er is ruime aandacht voor de adem en bewustzijn. Afhankelijk van het eigen kunnen wordt het zelfs wel eens als pittig ervaren. U bent in ieder geval van harte welkom om het zelf eens te beleven!

mandala stoelyoga

Rustige Yoga

Rustige Yoga is net als de andere lessen gebaseerd op Hatha Yoga. Het verschil is dat de lessen beginnen met oefeningen op de stoel. Zo is het lijf al opgewarmd, zijn de spieren soepeler en is de vitale energiestroom opgewekt voor de gebruikelijke oefeningen waarmee de les verder gaat; staande, zittende en liggende asana’s (oefeningen). Rustige Yoga is daarmee een tussenvorm tussen de ‘gewone’ Hatha Yoga en de Stoelyoga.

Vinyasa Yoga

Vinyasa Yoga komt voort uit het dynamisch Ashtanga Yoga Een vorm van yoga waarbij je elke keer dezelfde cyclus /serie herhaalt tot je deze tot compleet onder de knie hebt, dit duurt vaak een aantal jaar waarna er weer een volgende serie is, er zijn er in totaal 5.

Vinyasa Yoga is daarmee ook een dynamische vorm van yoga en hoewel er wel vaak herhalende oefeningen in één les zijn, hebben de Vinyasa yogalessen geen vaste opbouw en volgorde. Daarmee is het wat speelser dan Ashtanga Yoga. Docente Fleur Gerritsen deed haar opleiding tot Vinyasa docente in India. Bij Vinyasa Yoga werk je aan het vergroten van fysieke kracht, uithoudingsvermogen en flexibiliteit. Door de stevige houdingen komt de bloedsomloop op gang wat de spieren en organen beter doorbloedt en de zweetklieren aanzet.  Je krijgt het er flink warm van en o.a. door het zweten raak je afvalstoffen kwijt wat reinigend werkt voor het lichaam. De warmte die ontstaat wordt gezien als onderdeel van Prana=Levensenergie. Middels het beoefenen van (alle) Yoga kan Prana gemakkelijker naar de verschillende delen van het lichaam worden gestuurd en vloeiend bewegen in en door het lichaam waardoor de vitaliteit van de yoga-beoefenaar vergroot wordt.

vinyasa yoga

Nidra Yoga

Nidra betekent slaap. Yoga Nidra betekend dan de slaap van de yogi’s. Deze omschrijving is echter zeer misleidend. Van buitenaf lijkt het op slapen, je ligt uiteindelijk bij de Yoga Nidra op je rug en doet niets, zoals als ook bij een eindontspanning na een andere yogales, maar je komt tot een heel diepe meditatie. Een diepe rust die verkwikkend werkt.

De lessen Yoga Nidra hebben en vrij vast patroon van fysieke oefeningen en rust. Bij het Nidra gedeelte wordt je door de docent middels een geleide meditatie meegenomen naar een staat van diepe rust. Eerst richt je de aandacht naar binnen en dan trek je je via de zintuigen terug in jezelf. Nidra yoga brengt je via meditatieve toestand, door de droomslaap naar de droomloze slaap.  Je bent in meditatie en al lijk je niets te doen, je bent wel helder en aanwezig. Hierdoor is deze diepe rust heel effectief voor lichaam en geest.

nidra1-1

Nog vragen? Neem gerust contact op.

Yoga en adem

Deze lessen zijn precies zoals de naam zegt. Het bewegen in de oefeningen is geheel afgestemd op de adem. Voor velen is de adem niet bewust. Door bijvoorbeeld zorgen of stress van slag zonder dat je het door hebt. Bij deze lessen leer je eerst weer de eigen adem te voelen. En de adem brengt je terug met je gevoel in je eigen lichaam. Naast de gebruikelijke asana’s zijn er speciale ademoefeningen, de pranayma’s en gaan we ons bezighouden met banda’s (slot). Om aan de yoga en Adem mee te doen hoef je geen enkele voorkennis te hebben. Het enige vereiste is dat je ademt….

IMAG4393

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s