Hatha Yoga, Stoelyoga, Rustige Yoga & Yoga bij Chronische Pijn

Yoga is een fijne manier om bezig te zijn met je lijf, adem en geest. Het is niet moeilijk om te doen, iedereen kan het! Yoga wil dingen verbinden. Zo verbindt het adem en geest, hard en zacht, laat je beleven waar soepel en ook waar je stijf bent, het verbindt tegenstellingen.

Hatha Yoga

De naam Hatha Yoga laat dit al zien, HA=zon en THA = maan. Twee verschillende energieën die samengebracht worden. Hatha Yoga is één van de oudste yogavormen. De laatste 50 jaar zijn er veel verschillende nieuwe vormen en daarmee nieuwe namen bijgekomen en zo is Hatha Yoga meer een verzamelbegrip geworden. De docente Yvonne Hofland bij Yoga Centrum Leusden is opgeleid bij Saswitha Opleiding voor Yoga en Wijsbegeerte en neemt de krachtige waarden van Saswitha mee naar de les. Zo is een les altijd voor iedereen toegankelijk van beginner tot gevorderde. Adem en bewustzijn staan centraal in de lessen. Zonder onnodige attributen of muziek wordt de cursist begeleid naar de innerlijke beleving.

Mieke en Yvonne in boomhouding 3

Het doen van yoga is eenvoudig. De docente begeleidt de oefening met haar stem en doet zelf mee zodat je kunt zien hoe de oefening = ‘asana’, wordt uitgevoerd. Door het doen van yoga wordt je je meer bewust van je eigen lijf, je eigen manieren van denken, de eigen adembeweging. Je leert jezelf kennen en patronen (door)zien. Je leert wat goed is voor JOU en wat niet. Yoga brengt je bij je eigen wijsheid. Zo maakt yoga je flexibeler, maar ook sterker en krachtiger. Misschien wel ‘koppiger’, wat een mooi wordt is, omdat ‘koppig’ een andere vertaling is van Hatha.

In de lessen komen alle manieren van oefeningen aan bod; staande, zittende en liggende oefeningen. Er wordt altijd afgesloten met een lange eindontspanning.

Stoelyoga

Stoelyoga is er voor mensen die een mobiliteitsbeperking ervaren. Dit kan om heel verschillende redenen zijn zoals een evenwichtsziekte, M.S., versleten of juist (net) nieuwe heupen waardoor reguliere yoga op een matje niet fijn meer is.

Er zijn op woensdagochtenden 2 groepen stoelyoga na elkaar; 10:00uur tot 11:00uur en 11:30uur tot 12:30uur. Bij de les worden oefeningen op de stoel gedaan en staand naast de stoel. De stoel wordt dan gebruikt om bijvoorbeeld evenwicht te behouden of als steun. Alle staande oefeningen zijn dan ook zittend uit te voeren voor wie niet meer lang kan staan.

Stoelyoga is volwaardige Hatha Yoga. Alle spiergroepen komen aan bod bij de oefeningen en er is ruime aandacht voor de adem en bewustzijn. Afhankelijk van het eigen kunnen wordt het zelfs wel eens als pittig ervaren. U bent in ieder geval van harte welkom om het zelf eens te beleven!

mandala stoelyoga

Rustige Yoga

Rustige Yoga is net als de andere lessen gebaseerd op Hatha Yoga. Het verschil is dat de lessen beginnen met oefeningen op de stoel. Zo is het lijf al opgewarmd, zijn de spieren soepeler en is de vitale energiestroom opgewekt voor de gebruikelijke oefeningen waarmee de les verder gaat; staande, zittende en liggende asana’s (oefeningen). Rustige Yoga is daarmee een tussenvorm tussen de ‘gewone’ Hatha Yoga en de Stoelyoga.

Yoga bij chronische pijnklachten

In de yogalessen voor mensen die bekend zijn met chronische pijn wordt er meer aandacht gegeven aan het voelen van de oefening. Waar nodig worden de asana’s (houdingen) aangepast; Bijvoorbeeld door iets eenvoudiger uit te voeren, langzamer of juist door iets langer aan te houden. Er is meer aandacht voor wat de oefening met je doet, meer reflectie en ruime aandacht voor de adem en de rol die de adem speelt in ons dagelijkse leven. Yoga laat je thuiskomen bij jezelf en dat gebeurd door weer verbinding te ervaren tussen lichaam, adem en geest. Wanneer deze verbinding (door pijn) lang verstoord is geweest zal het wel enige tijd duren voor er weer verzachting en verlichting ervaren wordt.

Leven met chronische pijn vraagt vaak veel energie. Mensen zien het niet aan je, zelfs niet als alles je even te veel lijkt, terwijl de goedbedoelde tips je om de oren vliegen. Een voordeel van deze groep is dat er herkenning is bij de andere deelnemers. Op hun eigen manier zitten zij in hetzelfde schuitje.

Enkele ervaringen van deelnemers aan de Hatha Yoga:

yoga YCP 1Ik heb al jaren pijn. Ik heb al jaren behandelingen en medicatie maar niets helpt behalve yoga. Ik kan het niet uitleggen of verklaren wat het is, maar yoga werkt.  – Yolanda, al sinds vele jaren een beoefenaar van yoga.

Ik weet niet wat er gebeurd is maar na de laatste les (op zaterdag) was ik ineens pijnvrij tot aan donderdag. – Josje, zij heeft sinds de opstart na de lockdown schouderpijn die de medici niet kunnen verklaren en zelfs injecties hielpen niet.

Nidra Yoga

Nidra betekent slaap. Yoga Nidra betekend dan de slaap van de yogi’s. Deze omschrijving is echter zeer misleidend. Van buitenaf lijkt het op slapen, je ligt uiteindelijk bij de Yoga Nidra op je rug en doet niets, zoals als ook bij een eindontspanning na een andere yogales, maar je komt tot een heel diepe meditatie. Een diepe rust die verkwikkend werkt.

De lessen Yoga Nidra hebben en vrij vast patroon van fysieke oefeningen en rust. Bij het Nidra gedeelte wordt je door de docent middels een geleide meditatie meegenomen naar een staat van diepe rust. Eerst richt je de aandacht naar binnen en dan trek je je via de zintuigen terug in jezelf. Nidra yoga brengt je via meditatieve toestand, door de droomslaap naar de droomloze slaap.  Je bent in meditatie en al lijk je niets te doen, je bent wel helder en aanwezig. Hierdoor is deze diepe rust heel effectief voor lichaam en geest. Er zijn geen wekelijkse lessen Nidra Yoga, maar dit wordt af en toe gegeven als extra les buiten het rooster om, of als vervanging van een reguliere les.

nidra1-1

Nog vragen? Neem gerust contact op.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s